Optymalizowanie
stron mobilnych

Nie jest żadną tajemnicą, że roboty wyszukiwarki Google „doceniają” mobilne strony internetowe wyświetlając je wyżej wynikach wyszukiwania, co sprawia, że ich odpowiednia optymalizacja zaczyna odgrywać coraz ważniejszą rolę. Jak podejść do tego zagadnienia i jak stworzyć stronę „przyjazną smartfonom”? Sprawdź nasze porady!

1. Optymalizacja stron mobilnych - stosuj strony responsywne

Strona responsywna to jeden z najpopularniejszych sposobów na to, aby strona internetowa stała się przyjazna urządzeniom mobilnym. Dla tych, którzy nie słyszeli jeszcze, czym są takie strony, podpowiadamy: strona responsywana to taka, której rozmiar (chodzi tutaj o rozdzielczość, wielkość ikon, układ) dostosowuje się do rodzaju urządzenia, na jakim jest ona wyświetlania. Zaletą takiego rozwiązania jest m. in. to, że adres URL oraz kod HTML są zawsze takie same.

2. Uwaga na wtyczki

W przypadku stron mobilnych dobrze jest unikać wtyczek takich jak np. JavaScript czy Time Player, które mogą się nieodpowiednio otwierać i przykładowo zamiast filmu czy banera użytkownik zobaczy jedynie czarny prostokąt. Irytujące, prawda?

3. Zadbaj o szybkość ładowania się strony

Jeżeli Twoja strona internetowa będzie się ładować szybko, to masz o wiele większe szanse na to, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Warto mieć na uwadze fakt, że przeciętny użytkownik internetu nie będzie czekał więcej niż trzy sekundy na załadowanie się strony. Specjaliści zajmujący się projektowaniem stron mobilnych w większości są zgodni co do tego, że strona mobilna nie powinna ważyć więcej niż ok. 20 kB, co zapewni jej sprawne ładowanie. Żeby móc osiągnąć taki wynik należy zadbać m. in. o to, żeby grafiki nie zajmowały zbyt dużo miejsca, ale także, aby treść była zwięzła i konkretna, a więc taka, jakiej szuka użytkownik urządzeń mobilnych.

Prędkość ładowania się strony można zweryfikować dzięki Google Page Speed Insights – strona, która działa dobrze, powinna osiągnąć minimum 85 punktów, w innym przypadku konieczne jest wprowadzenie zmian.

4. Odpowiedni układ strony i widoczność elementów

W przypadku stron mobilnych jeszcze większą rolę niż zwykle odgrywa odpowiednie ułożenie treści na stronie – chodzi tutaj m. in. o to, aby ważne informacje umieszczać u samej góry. Kolejna sprawa to wyeksponowanie treści na tle — unikamy połączeń, które męczą oczy, a wybieramy takie, które są przyjazne użytkownikom. Najbardziej sprawdzonym rozwiązaniem pozostaje niezmiennie czarna czcionka na białym tle.

W przypadku stron mobilnych nie można także zapominać o dostosowaniu wielkości elementów, w które klika użytkownik – muszą być one tak duże, aby każdy był w stanie w nie kliknąć, bez konieczności używania zoomu.

Pamiętaj: Samo posiadanie strony, która dostosowana jest do urządzeń mobilnych nie wystarczy, dziś liczy się coś znacznie więcej, a więc jej odpowiednia optymalizacja, która umożliwi skuteczne pozycjonowanie. Jeżeli wiec jeszcze nie skupiłeś swojej uwagi na tzw. mobile seo, najwyższy czas to zmienić!

optymalizacja stron mobilnych